lokale halderbergse veteranen dag

DJ • 22 juni 2026

 het concert van The Maestro & The European Pop Orchestra

Vrijdag 19 juni was  een bijzondere  avond .Ter gelegenheid van de lokale halderbergse Veteranendag mochten wij aanschuiven als ere gasten bij het concert van The Maestro & The European Pop Orchestra, georganiseerd door Stichting Oudenbosch Bruist. 

 Zo rond de klok van 19:45 uur konden we ons melden op het plein voor de basiliek, op een speciaal voor ons afgezette locatie op de ‘food court’. .   Zoals altijd was het weer een gezellig samen zijn van jonge en oude veteranen. Na een kleine verplaatsing van de food court naar het festival terrein konden we plaats nemen op de voor ons gereserveerde plaatsen, om van een spectaculair muziek optreden te genieten , klassiek en pop alles kwam voorbij . Wat een feestje.

Alsof het zo moest zijn , tijdens het fantastiche nummer Barcelona betrok de lucht ,onheilspellende wolken  en wind . In allerijl werden er poncho's uitgedeeld.  En Net voor dat de pauze begon vielen de eerste druppels  Via de organisatie kregen we te horen dat we mochten schuilen in Fidi et Arti Na een klein half uurtje  schuilen , met een wel verdiend drankje  konden we weer terug en genieten van het 2e deel  van het concert, Om 23:00u was het helaas  alweer voorbij.  We kunnen terug kijken op een mooie veteranendag (avond) .

 


22 juni 2026
In al onze kernen zie je de witte anjers weer staan. Deze bloemen staan symbool voor erkenning en waardering voor de ruim 100.000 veteranen in Nederland, ook in Halderberge. Afgelopen vrijdag stonden we hierbij stil tijdens de Lokale Halderbergse Veteranendag. Komende zaterdag doen we dat opnieuw, tijdens de Landelijke Veteranendag.
door Ronald Landa 5 mei 2026
Halderbergse veteranen bij de Dodenherdenking Halderberge 2026
door D.J 25 april 2026
Op dat wij niet vergeten....
14 april 2026
Een leuk evenement voor jong en oud. programma 3 mei 09:00-10:30 uur : Spottersochtend (reservering verplicht) 10:30 uur : Opening Vliegend Museum Seppe 11.00-12.00 uur: Vliegende historische vliegtuigen 11:30 uur: Presentatie/lezing 12.00-13:00 uur: massale start van historische vliegtuigen voor grote formatietrainingsvlucht met massale landing na afloop 13.00 uur Diga Doo Jazz Band speelt 14.00 uur Diga Doo Jazz Band speelt 14.00-16:00 uur: Vliegende historische vliegtuigen 14:30 uur : Presentatie/lezing 15:30 uur : Diga Doo Jazz Band speelt 16.00 uur : Sluiting Vliegend Museum SeppeWat is er te zien en te doen? In Vliegend Museum Seppe vanaf 10.30 uur : – historische vliegtuigen van Vliegend Museum Seppe, Egmond Vintage Wings, Tiger Moth PH-CSL, Stampe SV-4’s en diverse Chipmunks – een expositie – militaire voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog – reenactment – Stichting Halderbergse Veteranen – Nederlandse Veteranen Anjer – springkussen voor kinderen – heerlijke broodjes hotdog, op een hout gestookte voormalig Oost-Duits ‘goulashkanon’ bereid – friet & snacks Toegangsprijs € 8,- voor volwassenen en kinderen vanaf 13 jaar € 6,- voor kinderen van 7 t/m 12 jaar Gratis voor donateurs en kinderen t/m 6 jaar
door diana jansen 29 maart 2026
Lezing D-Day 26 april
24 februari 2026
Voor alle veteranen
door Saskia Siemensma 22 februari 2026
Op vrijdag 24 april 2026 lopen we met een groep Halderbergse veteranen de Sunset March; een dagelijks eerbetoon aan de geallieerde militairen die gevochten hebben voor de vrijheid van Nederland. De Sunset March wordt gelopen over stadsbrug “De Oversteek”, vlakbij het deel van de Waal waar op 20 september 1944 Amerikaanse militairen tijdens operatie Market Garden de Waal zijn overgestoken. Tijdens deze zogenaamde “Waalcrossing” zijn 48 geallieerde militairen omgekomen. Er staan 48 paren lichtmasten op de brug. Rond het tijdstip van zonsondergang worden deze lichtmasten, paar voor paar, na elkaar ontstoken in het tempo van een trage mars. Iedere avond loopt een veteraan de Sunset March mee in het tempo waarin de lichten aangaan. Met dit initiatief willen de veteranen niet alleen herdenken welk offer de Amerikaanse militairen hier ver van huis hebben gebracht voor de vrijheid van het Nederlandse volk. Zij willen hiermee vooral ook een zichtbare brug slaan naar alle veteranen die in missies over de hele wereld hebben bijgedragen en nog steeds bijdragen aan vrede en vrijheid. Onze burgemeester en medeveteraan, Anne Mulder, loopt op 24 april voorop als “veteraan van de dag”. Daarachter loopt de groep veteranen, gevolgd door andere belangstellenden. Halderbergse veteranen ontvangen komende week een uitnodiging (per e-mail en post) om zich aan te melden. Meer info op www.sunsetmarch.nl
12 februari 2026
Vandaag bereikte ons het verdrietige bericht dat Will Meurer is overleden. Will was de grote aanjager en initiatiefnemer van de aandacht die de gemeente Halderberge aan de erkenning en waardering van veteranen in de gemeente geeft. Hij was op vele fronten actief voor de gemeenschap en zette zich daarvoor in met een tomeloze energie. Will was al langere tijd ziek, maar dat weerhield hem er niet van om zo lang mogelijk door te gaan met zijn maatschappelijke activiteiten. Helaas heeft hij de strijd tegen zijn ziekte niet kunnen winnen. Will was bovenal een fijn, joviaal mens. We gaan hem enorm missen. Namens alle veteranen van de gemeente Halderberge wensen wij zijn vrouw Ingrid en iedereen die hem liefhad alle sterkte toe om het verlies van Will te kunnen dragen. 
9 februari 2026
"Op 6 februari hebben we ons eerste veteranencafé van dit jaar mogen organiseren. Ditmaal in Bosschenhoofd. En wel in het lokale gemeenschapshuis, de Blokhut. In een gezellige en intieme huiskamersfeer werden mooie gesprekken gevoerd, waaronder natuurlijk de uitwisseling van ervaringen uit de verschillende missies. De “klasse 1” bleek perfect geregeld en droeg bij aan een geslaagde en kameraadschappelijke sfeer. Tijdens de avond werden de aanwezige veteranen bijgepraat over aankomende happeningen. De eerstvolgende is op donderdag 26 maart in de StJan te Hoeven, waar een lezing zal worden gehouden over Normandië, D-day en de ervaringen vanuit vele battlefieldtours terplaatse. Op 24 april volgt de opvolgende happening alweer. Die dag gaan we op pad naar Nijmegen om de alom bekende Sunset March te lopen en onze eer te betuigen aan de gevallenen, bij het monument onderaan de brug. Naast dat we daarmee het veteraan zijn bevestigen, zijn dit ook weer mogelijkheden om elkaar te ontmoeten in een goede sfeer. Natuurlijk zullen we alle Halderbergse veteranen hierover snel informeren en uitnodigen. We kijken alweer naar deze ontmoetingen uit. Het voorjaar wordt afgesloten op 4 mei met de jaarlijkse “blauwe hap”, onder de kerk in Oudenbosch. Aansluitend verspreiden we ons naar de kernen Hoeven, Oud-Gastel en Oudenbosch. Daar zullen we aanwezig zijn bij de jaarlijkse dodenherdenking. Hoewel dit geen verplichting betreft, hopen we op een mooie veteranenopkomst."
22 december 2025
Beste Veteraan, Een zeer gemeende wens voor iedereen, aan het einde van 2025. We hebben weer een jaar achter ons, een jaar waarin we elkaar regelmatig konden ontmoeten. Tijdens respectvolle en momenten van overdenking, zoals de Dodenherdenking op 4 mei en de verspreiding van het bevrijdingsvuur naar alle dorpskernen van Halderberge op 5 mei. Maar er waren ook momenten waarin we elkaar in een ontspannen omgeving konden ontmoeten, ons Veteranencafé en de Blauwe hap op 4 mei. Waardevolle en gezamenlijke herinneringen ophalen of gewoon anderen leren kennen door een goed gesprek, onder het genot van… Als laatste, maar niet de minste, de viering van de eerste lokale Veteranendag. Dit was gekoppeld aan 750 jaar Oudenbosch. Een mooie viering, waarin de veteranen in het zonnetje werden gezet. Letterlijk bijna, want het was erg warm die dag. Die dag kregen de veteranen een gezicht, door de opening van de foto-expositie van Halderbergse veteranen op missie, in de Basiliek te Oudenbosch. Erg mooi en waardevol om te zien. (Tijdens ons laatste veteranencafé van dit jaar, mochten we de mooie locatie in Oud-Gastel, opsieren met dezelfde fotoborden). Na de tentoonstelling hebben we mogen genieten van een uitgebreide en erg goede barbecue, waarna er een geweldig concert van het orkest van de Koninklijke Luchtmacht volgde. Al met al een mooi veteranenjaar om op terug te kijken. We zien ernaar uit om de veteranen van Halderberge in 2026 weer te kunnen begroeten, tijdens onze veteranencafés. De eerstvolgende wordt georganiseerd op 6 februari 2026 in Bosschenhoofd. Maar ook is iedereen welkom om ons te vergezellen tijden de Sunset March in Nijmegen op 24 april 2026. Natuurlijk staan ook weer de Blauwe Hap, de Dodenherdenking en (hopelijk) de lokale Veteranendag op de agenda. We zorgen ervoor dat iedereen vanzelf wordt geïnformeerd over alle bijeenkomsten in 2026. Als laatste willen we jullie uitnodigen om regelmatig op onze website te kijken voor de laatste ontwikkelingen, ervaringen, foto’s en contactinformatie. Dat kan op http://www.halderbergseveteranen.nl . Heel graag tot in 2026! Het bestuur van de Stichting Halderbergse Veteranen, Maurice, Diana, Saskia, Ronald en Ronald
Meer posts