dodenherdenking Halderberge

Ronald Landa • 5 mei 2026

Halderbergse veteranen bij de Dodenherdenking Halderberge 2026

Halderbergse Veteranen bij de Dodenherdenking Halderberge 2026


Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, de koloniale oorlog in Indonesië en van oorlogssituaties en vredesmissies nadien.


Ook in de dorpskernen van Halderberge herdachten we, gisteren op 4 mei, de slachtoffers. Hiermee creëren we samen een moment van bezinning en overdenking, waarin de verhalen vanuit het verleden en het heden samenkomen. Leren van het verleden.....


Zoals ieder jaar waren de Halderbergse veteranen ook dit jaar, actief vertegenwoordigd bij de herdenking in de dorpskernen. Mooi om dit als veteranen te kunnen doen. Samen met de  organiserende Oranje-comités, vertegenwoordigers van Amnesty International, de belanghebbende organisaties en alle aanwezigen. Samen hebben we op een mooie manier respect getoond aan alle slachtoffers.


Laten we altijd blijven herdenken, ....... "LEST WE FORGET"

door DJ 26 juni 2026
22 juni 2026
In al onze kernen zie je de witte anjers weer staan. Deze bloemen staan symbool voor erkenning en waardering voor de ruim 100.000 veteranen in Nederland, ook in Halderberge. Afgelopen vrijdag stonden we hierbij stil tijdens de Lokale Halderbergse Veteranendag. Komende zaterdag doen we dat opnieuw, tijdens de Landelijke Veteranendag.
door DJ 22 juni 2026
het concert van The Maestro & The European Pop Orchestra
door D.J 25 april 2026
Op dat wij niet vergeten....
14 april 2026
Een leuk evenement voor jong en oud. programma 3 mei 09:00-10:30 uur : Spottersochtend (reservering verplicht) 10:30 uur : Opening Vliegend Museum Seppe 11.00-12.00 uur: Vliegende historische vliegtuigen 11:30 uur: Presentatie/lezing 12.00-13:00 uur: massale start van historische vliegtuigen voor grote formatietrainingsvlucht met massale landing na afloop 13.00 uur Diga Doo Jazz Band speelt 14.00 uur Diga Doo Jazz Band speelt 14.00-16:00 uur: Vliegende historische vliegtuigen 14:30 uur : Presentatie/lezing 15:30 uur : Diga Doo Jazz Band speelt 16.00 uur : Sluiting Vliegend Museum SeppeWat is er te zien en te doen? In Vliegend Museum Seppe vanaf 10.30 uur : – historische vliegtuigen van Vliegend Museum Seppe, Egmond Vintage Wings, Tiger Moth PH-CSL, Stampe SV-4’s en diverse Chipmunks – een expositie – militaire voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog – reenactment – Stichting Halderbergse Veteranen – Nederlandse Veteranen Anjer – springkussen voor kinderen – heerlijke broodjes hotdog, op een hout gestookte voormalig Oost-Duits ‘goulashkanon’ bereid – friet & snacks Toegangsprijs € 8,- voor volwassenen en kinderen vanaf 13 jaar € 6,- voor kinderen van 7 t/m 12 jaar Gratis voor donateurs en kinderen t/m 6 jaar
door diana jansen 29 maart 2026
Lezing D-Day 26 april
24 februari 2026
Voor alle veteranen
door Saskia Siemensma 22 februari 2026
Op vrijdag 24 april 2026 lopen we met een groep Halderbergse veteranen de Sunset March; een dagelijks eerbetoon aan de geallieerde militairen die gevochten hebben voor de vrijheid van Nederland. De Sunset March wordt gelopen over stadsbrug “De Oversteek”, vlakbij het deel van de Waal waar op 20 september 1944 Amerikaanse militairen tijdens operatie Market Garden de Waal zijn overgestoken. Tijdens deze zogenaamde “Waalcrossing” zijn 48 geallieerde militairen omgekomen. Er staan 48 paren lichtmasten op de brug. Rond het tijdstip van zonsondergang worden deze lichtmasten, paar voor paar, na elkaar ontstoken in het tempo van een trage mars. Iedere avond loopt een veteraan de Sunset March mee in het tempo waarin de lichten aangaan. Met dit initiatief willen de veteranen niet alleen herdenken welk offer de Amerikaanse militairen hier ver van huis hebben gebracht voor de vrijheid van het Nederlandse volk. Zij willen hiermee vooral ook een zichtbare brug slaan naar alle veteranen die in missies over de hele wereld hebben bijgedragen en nog steeds bijdragen aan vrede en vrijheid. Onze burgemeester en medeveteraan, Anne Mulder, loopt op 24 april voorop als “veteraan van de dag”. Daarachter loopt de groep veteranen, gevolgd door andere belangstellenden. Halderbergse veteranen ontvangen komende week een uitnodiging (per e-mail en post) om zich aan te melden. Meer info op www.sunsetmarch.nl
12 februari 2026
Vandaag bereikte ons het verdrietige bericht dat Will Meurer is overleden. Will was de grote aanjager en initiatiefnemer van de aandacht die de gemeente Halderberge aan de erkenning en waardering van veteranen in de gemeente geeft. Hij was op vele fronten actief voor de gemeenschap en zette zich daarvoor in met een tomeloze energie. Will was al langere tijd ziek, maar dat weerhield hem er niet van om zo lang mogelijk door te gaan met zijn maatschappelijke activiteiten. Helaas heeft hij de strijd tegen zijn ziekte niet kunnen winnen. Will was bovenal een fijn, joviaal mens. We gaan hem enorm missen. Namens alle veteranen van de gemeente Halderberge wensen wij zijn vrouw Ingrid en iedereen die hem liefhad alle sterkte toe om het verlies van Will te kunnen dragen. 
9 februari 2026
"Op 6 februari hebben we ons eerste veteranencafé van dit jaar mogen organiseren. Ditmaal in Bosschenhoofd. En wel in het lokale gemeenschapshuis, de Blokhut. In een gezellige en intieme huiskamersfeer werden mooie gesprekken gevoerd, waaronder natuurlijk de uitwisseling van ervaringen uit de verschillende missies. De “klasse 1” bleek perfect geregeld en droeg bij aan een geslaagde en kameraadschappelijke sfeer. Tijdens de avond werden de aanwezige veteranen bijgepraat over aankomende happeningen. De eerstvolgende is op donderdag 26 maart in de StJan te Hoeven, waar een lezing zal worden gehouden over Normandië, D-day en de ervaringen vanuit vele battlefieldtours terplaatse. Op 24 april volgt de opvolgende happening alweer. Die dag gaan we op pad naar Nijmegen om de alom bekende Sunset March te lopen en onze eer te betuigen aan de gevallenen, bij het monument onderaan de brug. Naast dat we daarmee het veteraan zijn bevestigen, zijn dit ook weer mogelijkheden om elkaar te ontmoeten in een goede sfeer. Natuurlijk zullen we alle Halderbergse veteranen hierover snel informeren en uitnodigen. We kijken alweer naar deze ontmoetingen uit. Het voorjaar wordt afgesloten op 4 mei met de jaarlijkse “blauwe hap”, onder de kerk in Oudenbosch. Aansluitend verspreiden we ons naar de kernen Hoeven, Oud-Gastel en Oudenbosch. Daar zullen we aanwezig zijn bij de jaarlijkse dodenherdenking. Hoewel dit geen verplichting betreft, hopen we op een mooie veteranenopkomst."
Meer posts